رشد سرسام‌آور سهام آمریکایی‌های ثروتمند را ثروتمندتر کرد

  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
  • 284

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: یک درصد گروه ثروت آمریکا ۲ تریلیون دلار ثروتمندتر شدند.

به گزارش بانک مردم و به نقل از ایسنا، با استناد به داده‌های جدید فدرال رزرو، ثروتمندترین آمریکایی‌ها در سال گذشته حتی ثروتمندتر شدند و اکنون به کمک رشد سرسام‌آور بازار سهام، دارایی‌ ۴۴.۶ تریلیون دلاری دارند.

فدرال رزرو، یک درصد گروه ثروت آمریکا را افرادی با ثروت شخصی بیش از ۱۱ میلیون دلار تعریف می‌کند که در سه ماهه چهارم سال گذشته، مجموع دارایی خالص آنان حدود ۲ تریلیون دلار افزایش یافت.

این افزایش عمدتا نتیجه رشد بازار سهام در پایان سال میلادی گذشته (۲۰۲۳) بود، زیرا ارزش سهام شرکت‌ها و سهام صندوق‌های مشترک در اختیار ثروتمندترین شهروندان ایالات‌متحده از ۱۷.۶۵ تریلیون دلار به ۱۹.۷ تریلیون دلار افزایش یافت.

بر اساس گزارش‌ها، آمریکایی‌های طبقه متوسط نیز شاهد افزایش ثروت بودند، اما داده‌های فدرال رزرو نشان می‌دهد که یک درصد گروه ثروت، ذینفعان اصلی رشد بازار سهام هستند، زیرا سود بازار به شدت در دست ثروتمندترین افراد متمرکز است. ۱۰ درصد از آمریکایی‌ها دارای ۸۷ درصد سهام و صندوق‌های مشترک هستند، در حالی که یک درصد گروه ثروت، نیمی از آن را در اختیار دارند و ۳۰ درصد از مجموع ثروت را تشکیل می‌دهند.

سود سه ماهه به رونقی افزوده است که در سال ۲۰۲۰ با افزایش بازار همه‌گیر کووید-۱۹ آغاز شد. از آن زمان، دارایی خالص یک درصد گروه ثروت حدود ۱۵ تریلیون دلار یعنی تقریبا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

به نقل از بیزنس، نابرابری که در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ رو به کاهش بود، در سال ۲۰۲۳ دوباره شروع به رشد کرد و شکاف ثروت به سطح قبل از همه‌گیری بازگشته است.

ثبت دیدگاه

ثبت