تأکید وزرای اقتصادی دولت بر تأمین ارز بدون مشکل

  • ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
  • 202

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: وزرای اقتصادی دولت بر تأمین ارز بدون مشکل توسط بانک مرکزی تأکید و اعلام کردند: با تلاش دولت در سال ۱۴۰۳ مشکلی برای تأمین ارز نخواهیم داشت.

به گزارش بانک مردم و به نقل از تسنیم، در روزهای اخیر و همزمان با تشدید نوسانات ارز در بازار غیررسمی، رئیس کل بانک مرکزی بارها اعلام کرد که هیچ مشکلی برای تأمین ارز مورد نیاز واردات و خدمات قانونی در کشور وجود ندارد و تمام نیازهای قانونی می توانند با نرخ مرکز مبادله ارز خود را دریافت کنند.

فرزین می گوید با نرخی که در کانال های تلگرام برای ارز بیان می شود، نرخی نیست که کالا با آن وارد کشور شده باشد؛ رسانه ها باید کمک کنند تا مردم بدانند با این نرخ هیچ کالایی وارد کشور نمی شود و کالاها با ارز مبادله ای و 28500 تومانی وارد کشور شده است. 

پیش از این هم فرزین رئیس کل بانک مرکزی بار دیگر به ادامه سیاست تثبیت و تأمین ارز کالاهای اساسی با نرخ 28500 تومان تأکید و اعلام کرده بود: "هیچ نیاز قانونی کالایی وجود ندارد که ارز آن تامین نشود؛ ما در نرخ ارز بازار غیررسمی هم مداخله می کنیم تا خیلی افزایش پیدا نکند، البته افزایش نرخ غیرسمی زودگذر است و این نرخ هم بزودی کاهش پیدا می کند ولی نرخی نیست که ما در بازار کالا نگران آن باشیم؛ کسی که می خواهد کالا وارد کند از مرکز مبادله ارز خود را می گیرد. نباید نرخ غیررسمی را مبنای قیمت کالاهای و خدمات بدهیم. هیچ‌کس با نرخ غیررسمی ارز 60 هزار تومانی کالا وارد نمی کند و اینکه دائما از این نرخ صحبت کنیم و به اقتصاد کشور تعمیم دهیم درست نیست. "

علاوه بر فرزین، سایر وزرای اقتصادی دولت نیز در گفت‌وگوهای جداگانه بر تأمین ارز مورد نیاز کشور بدون هیچ مشکلی توسط بانک مرکزی تأکید و اعلام کردند:  با تلاش دولت در سال 1403 مشکلی برای تأمین ارز نخواهیم داشت.

عباس علی آبادی وزیر صمت تأکید کرده: تامین ارز ما توسط بانک مرکزی به بیش از 42 میلیارد دلار در سال گذشته رسید و با تلاش دولت در سال 1403 مشکلی برای تأمین ارز نخواهیم داشت

اوجی وزیر نفت نیز با تأکید براینکه تامین مالی ارزی طرح های وزارت نفت در دستور کار قرار می‌گیرد، اعلام کرد:‌به دلیل منابع ارزی مناسب، با همکاری بانک مرکزی تامین مالی ارزی طرح های وزارت نفت در دستور کار قرار می‌گیرد و محدودیتی در ارز نداریم.

وزیر نفت همچنین در پیامی تأکید کرده بود: سال 1402 گروه نفت و گاز با رشد اقتصادی و افزایش چشم‌گیر وصول درآمدهای ارزی به پایان رسید. انشالله در سال جهش تولید، جهش درآمدهای ارزی را رقم خواهیم زد.

وزیر بهداشت نیز با تأکید براینکه تامین و تخصیص 4.350 میلیارد دلار برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در سال گذشته که رشد حدود 30 درصدی نسبت به رقم هدف در سال 1402 دارد، گفت: تامین ارز دارو امسال هم با قدرت ادامه دارد و وزارت بهداشت مشکلی در تأمین ارز نخواهد داشت.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد هم با بیان اینکه سه عامل نرخ رشد نقدینگی ،تراز تجاری و نرخ رشد اقتصادی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر نرخ ارز  است، گفت: "امارها حاکی از وضعیت مناسب این عوامل بنیادی طی سال گذشته است. علاوه بر کاهش نرخ رشد ‎نقدینگی از کانال 42 در مهرماه 1400 به کانال 24 درصد در پایان اسفند 1402، رشد متغیر مهم ‎پایه پولی نیز از 45 درصد ابتدای سال 1402 با 15.4 درصد کاهش به 29.6 درصد در بهمن ماه این سال رسید.

بانک مرکزی برای سال جاری نیز نرخ هدف‌گذاری رشد نقدینگی به طور متوسط 23 درصد با امکان تغییر در یک بازه مثبت و منفی 2 درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص بهای مصرف کننده در پایان سال نیز در کانال 20 درصد تعیین شده است. موفقیت در مهار و ‎کنترل تورم در سطوح پایین و پایدار از مهترین الزامات موضوع هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های تولیدی و مولد است."

ثبت دیدگاه

ثبت