بانک رفاه کارگران درمیان بانک‌ها بیشترین میزان املاک را دارد

  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
  • 171

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم:‌ بانک رفاه کارگران با اموال غیرمنقول 47 هزار میلیارد تومانی، با اختلافی قابل توجه، بیشترین میزان املاک در مقایسه با دیگر بانک‌ها را داراست.

به گزارش بانک مردم و به نقل از تجارت نیوز، یکی از معضلات مهم صنعت بانکی که در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، رقم نجومی اموال غیرمنقول بانک‌هاست. تاثیر حضور بانک‌ها در بازار املاک بر اضافه برداشت آنها و آتش زدن به دامن تورم سبب شده که مسئولان دولت و بانک مرکزی در سال‌های اخیر با تهدید بانک‌ها سعی در جلوگیری از گسترش این موضوع داشته باشند؛ با این حال به نظر می‌رسد که نتیجه این فشارها چندان مطلوب نبوده است.

رقم نجومی ارزش املاک بانک‌های کشور
بر اساس بند ط تبصره 16 قانون بودجه سال 1402 بانک مرکزی موظف است که اطلاعات مربوط به اموال غیرمنقول به تفکیک هریک از بانک‌ها را به طور فصلی منتشر کند. آخرین گزارش ارائه شده بانک مرکزی مربوط به پایان سال 1402 است که تا زمان نگارش این گزارش، اطلاعات اموال غیرمنقول 14 بانک کشور در آن ارائه شده است. همچنین اطلاعات مربوط به دیگر بانک‌های کشور نیز به مرور زمان به این آمار اضافه خواهد شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که برآورد ارزش روز اموال غیرمنقول 14 بانک کشور تا پایان سال گذشته به رقم نجومی 188 هزار و 475 میلیارد تومان می‌رسد. البته نوع بهره‌برداری از این املاک متفاوت بوده و در دسته‌های متنوعی از جمله، شعب، ستادها و خانه‌های سازمانی طبقه‌بندی شده‌اند.
اموال غیرمنقول

 

کدام بانک بیشترین اموال غیرمنقول را دارد؟
داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی حاکی از آن هستند که بانک رفاه کارگران با اختلافی قابل توجه نسبت به دیگر بانک‌ها، بیشترین رقم اموال منقول را به خود اختصاص داده است. طوری که برآورد ارزش روز املاک این بانک به بیشتر از 47 هزار میلیارد تومان می‌رسد که 29 هزار میلیارد تومان آن مربوط به شعب این بانک بوده و باقی این رقم، اموال غیرمنقول با سایر کاربری‌ها را تشکیل می‌دهند.

 

در رده دوم این رده‌بندی نیز بانک ملت قرار گرفته که ارزش شعب آن معادل 14 هزار و 700 میلیارد تومان و ارزش دیگر املاک آن به هشت هزار و 230 میلیارد تومان می‌رسد. در رده سوم این رده‌بندی نیز بانک اقتصاد نوین قرار دارد که از 22 هزار و 545 میلیارد تومان املاک این بانک، 13 هزار میلیارد تومان آن مربوط به شعب بانک اقتصاد نوین است.

 

از سوی دیگر اما کمترین رقم اموال غیرمنقول بانک‌ها به سه بانک خاورمیانه، پست بانک و پارسیان اختصاص یافته است که برآورد ارزش روز املاک آنها به ترتیب 658 میلیارد تومان، هزار و 761 میلیارد تومان و سه هزار و 552 هزار میلیارد تومان ثبت شده است.

لازم به ذکر است که پست بانک در ارائه آمارهای خود، هیچ ملکی به عنوان شعبه معرفی نکرده است. همچنین ارزش روز بسیاری از املاک بانک اقتصاد نوین نیز محاسبه نشده و در آمار این گزارش، ارزش دفتری این املاک مبنای محاسبات قرار گرفته‌اند.

بازار املاک؛ سنگر امن سرمایه بانک‌ها
پاسخ این سوال که چرا بانک‌ها جذب بازار املاک و مستغلات شده‌اند و حاضر به فروش دارایی‌های غیرمنقول خود نیستند، به فاکتورهای زیرساختی اقتصاد ایران باز می‌گردد؛ زیرا تورم مزمن در اقتصاد ایران و به دنبال آن، سیاست‌گذاری‌های نادرست اقتصادی، نقش مهمی را در این میان ایفا می‌کنند.

تورم بالا و نرخ بهره حقیقی منفی باعث شده که بانک‌ها برای تداوم فعالیت خود، به عملیات‌هایی به جز بانکداری روی بیاورند. در این شرایط، بازار املاک و مستغلات به عنوان سنگری امن برای سرمایه بانک‌ها عمل کرده و از ارزش دارایی‌های آنها محافظت می‌کند./تجارت نیوز

ثبت دیدگاه

ثبت