میراث زیان‌بار «مدیرعزل‌شده» زیرمجموعه بانک ملی

  • ۱۸ دی ۱۴۰۱
  • 689

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: در روز 7دی ماه، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، برای چهارمین بار در این سال عوض شد و این بار، عزلی پرسر و صدا را از این شرکت سرمایه‌گذاری زیرمجموعه بانک ملی شنیدیم.

به گزارش بانک مردم و به نقل از اقتصاد 100- آن طور که خبرگزاری‌ها و برخی از سایت‌های خبری نقل کردند، هیات مدیره بانک ملی ایران، مجتبی عزیزیان، مدیرعامل گروه سرمایه گذاری این بانک (سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی) را از سمت خود عزل کرد.

تیرماه امسال بود که خبر آمد یکی از اعضای معزول هیات مدیره بانک مسکن، به عنوان مدیرعامل سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی در دولت منصوب شد، اما بررسی گزارش‌ها و تحلیل‌ها طی ماه‌های اخیر از وضعیت هلدینگ بزرگ اقتصادی وابسته به بانک ملی، نشان از وضعیت نابسامان این مجموعه بزرگ داشت؛ تا جایی که حتی برای نخستین بار در سال‌های اخیر صورت‌های مالی حسابرسی شده ۶ ماهه این بنگاه بورسی به سهامداران ارائه نشده که نارضایتی بورسی‌ها و زیان برخی از بنگاه‌های وابسته به آن را به دنبال داشته است.

تغییرهای مکرر مدیران در سرمایه گذاری گروه توسعه ملی «وبانک» در حدی است که تنها در یک ماه اخیر، دو نفر معاون امور شرکت‌ها به عنوان مهم‌ترین معاونت گروه عوض شده‌اند و ده‌ها صندلی هیات مدیره بلاتصدی و بلاتکلیف وجود دارد. البته مدیرعامل معزول «وبانک» در سمت‌های فنی و خدماتی که عمدتا خارج از موضوع فعالیت این شرکت هستند، پرسنل زیادی را به این بخش نیمه دولتی اضافه کرد تا به صورت غیرمستقیم، تاثیرگذاری بالایی در بزرگ شدن بدنه دولت داشته باشد.

بی‌اعتنایی به تذکرات مدیریت بانک ملی در اصلاح این وضعیت موجب برکناری "عزیزیان" تنها چند ماه پس از انتصاب وی شد.

با آمدن بهروز مرادی از مدیران باسابقه دولتی و مدیرعامل صنایع بهشهر،  به محض ورود به این شرکت، در زمانی کم تر از یک هفته، صورت های مالی 6 ماهه حسابرسی شده این شرکت منتشر شد که متاسفانه بر خلاف رویه های پیشین، ضرر 15 درصدی برای هر سهم «وبانک» را نشان می‌دهد.

موضوع دیگری که انتظار می رود به صورت جدی پیگیری شود، موضوع سرمایه گذاری عظیم 100 میلیاردی عزیزیان در بخش سرمایه گذاری جسورانه است که فارغ از موضوعات مطرح شده در اساسنامه شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی است، اما با عنوان رویداد نوآوری باز (ملی تک) این موضوع در حال انجام شدن است که به عبارت ساده تر، 100 میلیارد تومان از جیب سهامداران وبانک به هزینه آزمون و خطای بازماندگان عزیزیان در این شرکت خرج خواهد شد.

ثبت دیدگاه

ثبت