تراکنش‌های بانکی گران شده است؟

  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۲
  • 956

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: یکی از نکات قابل توجه گزارش بانک مرکزی از تراکنش‌های شاپرک رشد میانگین مبلغ هر تراکنش همگام با افزایش تعداد و مجموع مبلغ تراکنش‌هاست.

به گزارش بانک مردم و به نقل از بنکر، به طوری که در اسفند ماه سال گذشته، مبلغ هر تراکنش شاپرک به طور میانگین به ۲۷۶ هزار تومان رسید که بالاترین میزان در سال ۱۴۰۰ بود.

این در حالی است که میانگین مبلغ هر تراکنش در فروردین ماه این سال معادل ۱۷۰ هزار تومان بود.

به عبارت دیگر، می‌توان چنین متصور شد که در ابتدای سال، هر فرد برای یک بار خرید کردن ۱۷۰ هزار تومان پرداخت می‌کرده اما این رقم در پایان سال به ۲۷۶ هزار تومان رسیده است که می‌توان این افزایش را به واسطه رشد قیمت‌ها و تورم شدید در اقتصاد ایران دانست.

بر اساس گزارشی که اخیرا بانک مرکزی منتشر کرده است، مجموع کل تراکنش‌های شاپرک در آخرین ماه سال ۱۴۰۱ معادل چهار میلیارد و ۲۳۹ میلیون تراکنش بوده که بیش از یک میلیون تراکنش از این میزان، تنها مربوط به استان تهران است.

تعداد تراکنش‌های شاپرک مثل سال‌های گذشته با در اسفند ماه و با نزدیک‌شدن به نوروز، نسبت به ماه‌های دیگر سال افزایش قابل توجهی یافت.

همچنین تعداد تراکنش‌ها در اسفند سال ۱۴۰۱ نسبت به اسفند سال ۱۴۰۰ افزایشی ۱۷ درصدی را رقم زد.

به این ترتیب، مجموع کل تراکنش‌های شاپرک در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۱۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ مواجه شد که این رشد می‌تواند نشان از افزایش میزان نفوذ این تراکنش‌ها در جامعه باشد.

تراکنش‌های بانکی معاف از مالیات
مسئله‌ای که برای سازمان امور مالیاتی حائز اهمیت است، آن قسمت از تراکنش‌های بانکی افراد است که مربوط به جابه‌جایی‌های مالی بین حساب‌های یک شخص واحد نبوده و ناشی از درآمد حاصل از کسب‌وکار تلقی شود. تراکنش‌هایی که مشمول مالیات نمی‌شوند به شرح زیر است:

تراکنش‌های با ماهیت درآمدی که در محاسبه مالیات در سال مربوطه منظور شده‌اند
تراکنش‌های با ماهیت درآمدی با نرخ صفر و یا معاف از مالیات؛ مانند درآمد حاصل از کشاورزی و یا وقف، نذورات، ارث و…
تراکنش‌های با ماهیت غیردرآمدی
تراکنش‌های بانکی با ماهیت غیردرآمدی نیز دسته‌بندی خاص خود را دارند:

تراکنش‌های بانکی مربوط به اعضای هیئت‌مدیره و سهام‌داران اشخاص حقوقی
دریافت و پرداخت مربوط به حق شارژ
دریافت و پرداخت به‌حساب بستگان
واریزهای مربوط به مخارج روزمره‌ زندگی
تسهیلات بانکی دریافتی
سود بانکی دریافتی
انتقالی بین حساب‌های شخص
انتقال بین حساب‌های شرکا در مشاغل مشارکتی
تنخواه‌های واریزی به‌حساب اشخاص توسط کارفرما با تأیید کارفرمای ذی‌ربط
دریافت‌ها و پرداخت‌های سهام‌داران و اعضای هیئت‌مدیره اشخاص حقوقی؛ مشروط بر آنکه طرف مقابل آن در دفاتر شخص حقوقی (حساب‌های دریافتنی و پرداختنی جاری شرکا) منظور شود
قرض و ودیعه دریافتی و پرداختی
وجوه دریافتی ناشی از جبران خسارت
انتقالی بین حساب‌های بانکی اشخاص درصورتی‌که مربوط به درآمد نباشد
مبالغ دریافتی و پرداختی اشخاص به‌عنوان واسطه با توجه به نوع کسب‌وکار اشخاص حقیقی
در پایان لازم به تأکید است که مالیات تراکنش‌های بانکی یکی از موضوعات مالی و مالیاتی مهم است که کمتر شناخته شده است. این مالیات از تراکنش‌های بانکی که جنبه درآمدی دارند دریافت می‌شود و از آنجا که بر اساس قوانین جدید سازمان مالیاتی، این مسئله در سال‌های اخیر اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است، آشنایی با سازوکار آن یک مهارت مهم برای صاحبان کسب‌وکار است.

ثبت دیدگاه

ثبت