۸۰ هزار میلیارد تومان منابع قرض‌الحسنه برای ازدواج وجود دارد!

  • ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
  • 3112

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: از محل منابع قرض الحسنه جاری( حساب جاری بانک ها) و مانده های رسوب شده این حساب ها ۷۵ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان می توان به وام ازدواج اختصاص داد.
به گزار بانک مردم، محمدرضا پور ابراهیمی در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت : بر اساس مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی وام قرض الحسنه ازدواج جوانان از سه میلیون به مبلغ ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته و البته منابع قرض الحسنه در کشور نسبت به تقاضاهای که وجود دارد بسیار محدود است.
وی همچنین به اختلاف نظر بانک مرکزی و سیستم بانکی با مجلس شورای اسلامی در خصوص منابع قرض الحسنه مصوبه اخیر مجلس مبنی بر افزایش وام ازدواج گفت : تعریفی که بانک ها برای منابع قرض الحسنه اعلام می کنند منابع قرض الحسنه پس انداز است که می توانند وام قرض الحسنه به افراد پرداخت کننداما مجلس شورای اسلامی به جزء وام های قرض الحسنه پس انداز بحث حساب قرض الحسنه جاری و مانده های رسوب شده آن را هم مبنا قرارداده است که در عقد اسلامی به این مهم قرض الحسنه جاری گفته می شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قوانین و مقررات اگرچه این حساب جاری بصورت یک رویه و عرف به عنوان
منابع تامین مالی برای وام محسوب نشده است اما خود بانک ها در موارد متعددی از این منابع با تسهیلاتی به جزء حوزه قرض الحسنه هم استفاده می کنند که بعضی وقت ها اضافه برداشت های بانکی در حوزه بانک مرکزی موجب جریمه بانک ها نیز می شود.
وی افزود: بنابراین آن چیزی که در نظام بانکی کشور مطرح شده بود اتکای آنان به منابع قرض الحسنه پس انداز بود که این موضوع در مجلس شورای اسلامی بررسی شد و نظر نمایندگان مجلس این بود که حساب قرض الحسنه پس انداز جاری هم به این منابع اضافه شود بنابر این پیش بینی می شود حدود دو برابر نسبت به قرض الحسنه پس انداز منابع قرض الحسنه جاری در نظام بانکی کشور وجود داشته باشد.
پور ابراهیمی با اشاره به اینکه مسئله ازدواج تنها به وام ازدواج نیست بلکه قبل از هرچیزی باید موضوع اشتغال جوانان تامین شود شود، اذعان داشت: اگر جوانی شاغل شد حتی اگر وام ازدواج هم کم یا زیاد شود زندگی خود را شروع می کند اما اگر وام ازدواج بیشتر شود و جوانان شاغل نباشند این وام تبدیل به یک بدهی بزرگ خواهد شد بنابراین اولویت اصلی مجلس شورای اسلامی اشتغال است.
وی در ادامه در خصوص تامین منابع به جهت پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی به هر زوج جوان گفت: در حال حاضر عدد و رقمی که از سوی نظام بانکی کشور ( بانک های دولتی ) اعلام می شود حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع از محل حساب های قرض الحسنه و از طرفی ۷۵ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان منابع از محل قرض الحسنه جاری( حساب جاری بانک ها) و مانده های رسوب شده این حساب ها می تواند به وام ازدواج اختصاص یابد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نحوه باز پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج میان مدت و چند ساله است.
وی اظهار داشت: منابع کافی در سیستم بانکی وجود دارد و بانک ها بدون هیچ بهانه ای باید این تسهیلات را در اختیار زوج های جوان قرار دهند.
پورابراهیمی خاطرنشان کرد: مردم هم به منظور تقویت منابع قرض الحسنه بانک ها به جهت ترویج امر خیر ازدواج تلاش بیشتری داشته باشند چرا که بانک ها منابعی که بایستی در اختیار جوانان قرار دهند از محل سپرده های خود مردم است، بانک ها خود منابعی بصورت قرض الحسنه در اختیار ندارند بنابراین مردم با تجهیز منابع قرض الحسنه بانک ها از طریق افتتاح حساب قرض الحسنه نسبت به ترویج سنت حسنه ازدواج اهتمام جدی داشته باشند.
وی یادآورشد: هرچه قدر منابع قرض الحسنه بانکی افزایش پیدا کند بانک ها بدون هیچ دغدغه ای و بصورت سهل و آسان این منابع را در اختیار زوج های جوان و افراد نیازمند...قرار می دهند.
 وام-ازدواج۳-۱۸۶x124

ثبت دیدگاه

ثبت