سیف: حباب قیمت دلار به زودی از بین می‌رود/ سرمایه‌گذاری در بازار ارز منطقی نیست

  • ۲ بهمن ۱۳۹۶
  • 7102

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی در برخورد با متخلفان تعارف ندارد،گفت: افزایش قیمت اخیر ارز به سیاست تک نرخی شدن نرخ ارز ارتباطی ندارد.به گزارش بانک مردم، ولی الله سیف در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص حضورش در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مباحث جلسه امروز تشریح اقدامات برای اصلاح نظام بانکی کشور بود که ابعاد مختلف موضوع و چالش هایی که با آن روبرو هستیم، بررسی شد.

ارائه گزارش عملکرد بانک مرکزی در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس

کل بانک مرکزی ادامه داد:گزارشی از اقدامات و عملکرد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته به اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه شد،اما باید توجه داشت بانک مرکزی به تنهایی نمی تواند تمامی اقدامات را برای اصلاح نظام بانکی کشور انجام دهد، بخشی از کارها باید توسط مجلس و برخی باید از طریق دولت در این راستا پیگیری شوند.

سیف افزود: برای تقویت ساختار مالی بانک ،نیاز به منابع مالی وجود دارد تا منجر به افزایش نرخ کفایت سرمایه در بانک ها شود. بحث دیگر جلسه امروز درخصوص مشکلات موسسات مالی بود، تعدادی از نمایندگان اعلام کردند اقدامات بانک مرکزی درخصوص ساماندهی مسائل موسسات مالی و اعتباری،گاهی مورد تردید قرار می گیرد که بنده در این رابطه توضیحاتی ارائه دادم.

وی تصریح کرد: از نمایندگان مجلس درخواست کردم که اگر درخصوص موسسات مالی و اعتباری، مسائلی در حوزه انتخابیه شان وجود دارد، بانک مرکزی موضوعات را پیگیری خواهد کرد و در این راستا توافق شد که کمیته ای مشترک با کمیسیون اقتصادی مجلس نیز تشکیل شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی گزارشی از فعالیت هایی را که انجام داده است، ارائه می دهد، افزود: هدف این است آنچه نمایندگان سه قوه برای ساماندهی مسائل موسسات مالی و اعتباری مصوب کردند، به صورت مطلوب عملیاتی شود.

سیف گفت: درخصوص مسائل بازار ارز توضیحاتی به نمایندگان ارائه شد و همچنین این موضوع تشریح شد که برخی از مشکلات بازار ارز ناشی از فضای روانی است و بخشی دیگر به مسئله تعادل در بازار عرضه و تقاضا برمی گردد.

روند کاهش نرخ ارز به زودی آغاز می شود

وی ادامه داد: فکر می کنم با توجه به تصمیماتی که حدود ۸-۷ روز گذشته اتخاذ شده است، روند کاهش نرخ ارز به زودی انجام می شود و تعادل به بازار بازمی گردد،چرا که در سال گذشته نیز در دی و آذرماه مسائل مشابهی وجود داشت.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: هیچ شخصی نمی تواند از سرمایه گذاری در ارز به سود برسد؛چراکه سود سپرده گذاری ساده در نظام بانکی از سود درگیر کردن منابع مالی در بازار ارز بیشتر است، به طور مثال اگر شخصی در سال ۹۲ منابع نقدی خود را در بانک سرمایه گذاری کرده بود؛با سود ۱۵ درصد بانکی، می توانست به حدود ۸۵ درصد سود در مجموع دست یابد،اما اگر همین شخص در همان زمان دلار حدود ۳ هزارتومانی خریداری می کرد، نهایتاً به سود ۵۰ درصدی دست یافته بود.

نرخ ارز در بازار در اوج قیمت قرار دارد

وی بیان کرد:نرخ ارز در بازار در اوج قیمتی قرار دارد و در روزهای آتی روند کاهش نرخ ارز شروع خواهد شد و حباب قیمت دلار از بین خواهد رفت.

سیف افزود: اینکه شنیده می شود برخی نقدینگی های خود را به سمت بازار ارز سوق بدهند، غیرقابل قبول است چرا که در نهایت سودی عایدشان نخواهد شد، در حال حاضر سود بانکی حدود ۱۵ درصد است، بنابراین سرمایه گذاری در بازار ارز از منطق اقتصادی برخوردار نخواهد بود.

افزایش قیمت اخیر ارز به سیاست تک نرخی شدن قیمت ارز ارتباطی ندارد

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: پیش بینی می شود در روزهای آینده روند نزولی قیمت ارز آغاز خواهد شد. نکته دیگر اینکه افزایش قیمت اخیر ارز به موضوع سیاست تک نرخی شدن قیمت ارز ارتباطی ندارد، چرا که آن هدف از طریق سیاست دیگری پیگیری خواهد شد.

وی گفت: برای یکسان سازی نرخ ارز ما نیاز به اطمینان از وجود کانال های بانکی کافی باید داشته باشیم، چرا که در حال حاضر کانال های ارتباطی بانکی در وضعیت مطلوب نیست.

پتروشیمی ها با بانک مرکزی ارتباط هماهنگی دارند

سیف افزود: باید در اتصال نظام بانکی به بانکداری بین الملل سرعت ایجاد شود و در این راستا استانداردهای بانکی بین المللی مورد پذیرش قرار بگیرد و در این راستا دو لایحه قانونی اخیراً درباره ضوابط و مقررات پولشویی به مجلس ارائه داده شد که اگر مصوب شود؛می تواند اثرات مثبتی به همراه داشته باشد و روابط بانکی کشور را با خارج از کشور تنظیم کند.

بانک مرکزی در برخورد با متخلفان تعارف ندارد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: پتروشیمی ها با بانک مرکزی ارتباط هماهنگی دارند و براساس ضوابط و مقررات بانک مرکزی اقدام می کنند و ارز خود را به شبکه صرافی کشور عرضه می کنند و طبیعتاً هرگونه عدولی از قوانین بانک مرکزی از سوی پتروشیمی ها صورت گیرد، بانک مرکزی در برخورد با تخلف تعارفی ندارد./

ثبت دیدگاه

ثبت