شهرنت‌ها و توسعه در نوآوری خدمات بانکی شهر

  • ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
  • 2805

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: در هزاره سوم، با ظهور بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری از اوایل دهه ۸۰ در شبکه بانکی کشور، مبنایی برای تحولات و تغییرات و حرکت به سمت رقابتی شدن این عرصه حاصل شد. به طوری که پس از چند سال زمزمه واگذاری سهام تعدادی از بانک‌های دولتی نیز به گوش رسید و این بانک‌ها نیز در حال خصوصی شدن هستند. این مطلب به نوعی بیانگر بازدهی بالاتر فعالیت بخش خصوصی است و می‌تواند خبر از ظهور فضای پیچیده رقابتی در این شبکه بدهد. همه مدیران بانکی دریافته‌اند، که هیچ بانکی توانایی ارائه کلیه خدمات بانکی نیست و دیگر مشتریان به دنبال بهترین خدمات بانکی با ارائه خدمات ویژه هستند. مدیران بازاریابی در بانک‌ها باید برای رقابت و برندینگ در ذهن مشتریان، خدمات نوینی را شناسایی کنند و جایگاه ویژه‌ای را در بازار بانکی برای آن بانک انتخاب نموده و در ذهن مشتریان تصور جالبی را بسازند.  بازاریابی در بانک بدون جایگاه‌سازی و جایگاه‌یابی ارزشی نخواهد داشت و مانند راننده خودرویی است که قصد دارد بر روی سه چرخ حرکت کند. جایگاه‌سازی بانک‌ها، از طراحی نشان تجاری ( لوگو) شروع شده و به همه عناصر بانک تسری می‌یابد. در واقع جایگاه‌سازی بانک‌ها، تلاشی است به منظور متمایز نمودن خدمات یک بانک از سایر بانک‌ها است. این تلاش براساس عملکرد واقعی بانک و برای اینکه از نظر قسمت‌های معینی از بازار بانک برتری یابد انجام می‌شود. هدف از جایگاه‌سازی بانک‌ها این است که به مشتریان بگویند نسبت به تفاوت‌های حقیقی بانک‌های رقیب آگاهی یابند. در این راستا بانک شهر با به وجودآوردن پیشخوان‌های شهرنت‌ جهت تحقق هدف "شهر الکترونیک، شهروند الکترونیک" توسط متخصصین حوزه‌های مختلف، آن را طراحی و راه اندازی کرده‌اند، که بتوان خدمات بانکی را توسعه داده  و سرویس دهی در این حوزه به شهروندان با کمترین زمان انتظار، صورت پذیرد.در واقع شهرنت به مجموعه ابزارهای حضوری و غیر حضوری بانک شهر گفته می‌شود که مبتنی بر فن‌آوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی هستند، که امکان عرضه خدمات شهری و بانکی را برای شهروندان به صورت شبانه روزی فراهم نموده است و خدماتی از قبیل(خود پرداز، خود دریافت، خدمات ارزی، صدور آنی کارت هدیه، اینترنت بانک، تسهیلات ویژه برای فعالان اقتصادی، صدور رضایت‌نامه‌ها) را ارائه نموده است و افرادی که از این شهرنت‌ها استفاده می‌کنند، بدون در نظر گرفتن هر ساعت مختلف در شبانه روز در شهرنت‌هایی که دارای خودبانک هستند، اقدام به افتتاح حساب کنند و در هر جایی که به مشکل برخورد کردند از شهربان شهرنت می‌توان کمک خواست و مشکل را برطرف کنند. در حال حاضر ۷۰ درصد از خدمات بانکی ارائه شده در شعب، از طریق پیشخوان‌های شهرنت قابل ارائه است که این اقدام به دلیل تسهیل در دسترسی به خدمات، رضایت‌مندی شهروندان را به همراه داشته است. به عنوان مثال، پذیرش چک در شهرنت‌ها، پس از مراجعه مشتریان به خودبانک VTM، RTM و احراز هویت، ارتباط ویدیویی با شعبه مجازی برقرار می‌شود، سپس چک اسکن شده در شعبه مجازی پردازش می‌شود و بعد از انجام کنترل‌ها، وجه مورد نظر به حساب فردی که در نزد بانک شهر حساب دارد واریز گردیده و این عملیات همراه با ارسال پیامک به مشتری انجام و رسید نیز ارائه می‌شود.بنابراین در عصر اطلاعات و ارتباطات (هزاره سوم) و پویایی داده‌های الکترونیکی، این نوآوری فرصتی است مغتنم برای کاربران این بانک‌ها و امتیازات ویژه برای شهروندان الکترونیکی، که معمولاً گرایش شهروندان با توجه به رقابتی بودن خدمات الکترونیکی، بیشتر به سمت و سوی بانک‌هایی است که بتوان در منزل و اداره، باگوشی همراه، رایانه ثابت و یا در حال گذر از خیابانی که کیوسک اینترنتی بانکی (شهرنت) که کارشناس بانک در آن مستقر می‌باشد، بتواند با کمترین زمان و بیشترین بازدهی، خدمات بانکی خوبی را انجام دهند. و کلمه نوآوری مصداق، سرویس‌دهی بیشتر با حداقل زمان، برای شهروندان الکترونیکی و توسعه شهر الکترونیک باشد.مجتبی محمودی کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی 

ثبت دیدگاه

ثبت