حسین‌زاده بحرینی: افزایش قیمت ارز پول ملی را بی‌ارزش کرده است/ یک پیشنهاد به دولت

  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
  • 4609

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: عضو ناظر مجلس در شورای فقهی بانک مرکزی، با اشاره به کاهش ارزش پول ملی همزمان با افزایش مستمر قیمت ارز، از دولت خواست تا از تخصیص بازاری ارز خودداری کند.

به گزارش بانک مردم و به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین حسین‌زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بحران افزایش مستمر قیمت ارز و با ارزیابی تدابیر دولت برای مقابله با این بحران اظهار داشت: باوجود تلاش هایی که بانک مرکزی در این ایام انجام داده و جهت‌گیری آن نیز مدیریت بازار ارز بوده، اما به نظر می رسد که این تلاش ها موفقیت‌آمیز نبوده است.

وی افزود: این مسئله را سخنگوی محترم دولت نیز نه تلویحاً که با صراحت گفت که بانک مرکزی باید تلاش بیشتری در این زمینه بکند.

عضو ناظر مجلس در شورای فقهی بانک مرکزی ادامه داد: در صحبت های هفته گذشته آقای نوبخت نکته ای بود مبنی بر اینکه دولت نمی تواند منابع ارزی خود را بی‌اندازه عرضه کند؛ این واقعیت را همه ما می دانیم که عرضه ذخایر ارزی بانک مرکزی به صورت نسنجیده، کار درستی نیست و اگر در این شرایط بانک مرکزی و دولت بتوانند - و البته می‌توانند - توزیع ارز را به سمت نیازهای اساسی هدایت کنند، این بهترین تدبیری است که می‌توانند به کار بگیرند.

حسین زاده بحرینی تصریح کرد: بزرگترین اشتباهی که بانک مرکزی در این شرایط می تواند داشته باشد، این است که ارز را در بازار به صورت کور و بی‌هدف عرضه کند؛ با این نیت که قیمت آن را پائین بیاورد. من نمی خواهم بگویم که این کار حتماً انجام می شود، اما وقتی بانک مرکزی می گوید در این زمینه داریم تلاش می کنیم، تلاش بانک مرکزی با نگاهی که از مسئولان این نهاد سراغ داریم، قاعدتاً به این سمت است که در عرضه و تقاضا دخالت کنند، در حالی که «تقاضا» در اختیار بانک مرکزی نیست و بنابراین معنای حرکت مسئولان بانک مرکزی این است که می خواهند در بخش «عرضه» دخالت کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این دخالت می تواند هم روی کمیت عرضه و هم روی قیمت آن باشد، چرا که عرضه کننده انحصاری و نسبتاً پرقدرت ارز، دولت است.

وی اظهار داشت: اگر دولت به سمت تخصیص بازاری ارز پیش برود، معتقدم که این فرآیند به نتیجه نخواهد رسید و ما همچنان در بحران عمیق‌تری فروخواهیم رفت؛ در حال حاضر بهترین کاری که دولت و بانک مرکزی باید انجام بدهند، این است که هدف های اصلی بازار ارز یعنی تقاضاهای ضروری و مهم را شناسایی کنند و عرضه ارز را به صورت هدفمند به آن سمت هدایت کنند و با این کار تقاضاهایی را از بازار خارج کنند، در غیر اینصورت بسیار نگرانیم که بانک مرکزی با این نگاه فعلی مشکل را نتواند حل کند و بحران افزایش یابد.

حسین زاده بحرینی درباره تأثیر افزایش قیمت ارز بر روی ارزش پول ملی تأکید کرد: ارزش پول ملی روی دیگر ماجرای قیمت ارز است؛ به طوری که هرچقدر قیمت ارز بالا برود به همان نسبت پول ملی بی‌ارزش‌تر می‌شود. بنابراین در حال حاضر که ارز دائم گران می شود، پول ملی ما نیز به همان نسبت بی‌ارزش شده و همین مسئله نگران کننده است و دولت باید در این زمینه تصمیم جدی بگیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس حتماً بر این مسئله نظارت خواهد کرد که آیا تلاش های دولت در مسیر درستی قرار دارد یا خیر؟

ثبت دیدگاه

ثبت