پورابراهیمی خبر داد: نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با کرباسیان و سیف برای بررسی التهاب بازار ارز

  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
  • 3820

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید می کند که بسته بانک مرکزی نیاز به اصلاحات پایه ای دارد.
محمدرضا پور ابراهیمی داورانی

به گزارش بانک مردم و به نقل از خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به بسته بانک مرکزی برای کاهش التهاب بازار ارز، اظهار داشت: بخشی از اقداماتی که در حوزه کاهش التهاب بازار ارز مطرح می شود این است که حجم نقدینگی را از این بازار به بازارهای دیگر سوق دهیم، این کار می تواند یکی از اقدامات در مسیر کاهش التهاب بازار ارز باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه بسته بانک مرکزی باید جامع وکامل باشد، بیان داشت: این اقدامات نباید عملکردی مشابه قرص مسکن داشته باشد که برای کاهش سردرد مصرف می شود و به معده آسیب وارد می کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم شورای اسلامی بابیان اینکه  در بسته بانک مرکزی برای کاهش التهاب بازار ارز شاهد تناقض ها باتصمیمات گذشته هستیم، توضیح داد: باتوجه به تناقضاتی که در بسته بانک مرکزی با تصمیمات دیگر وجود دارد به نظر می رسد اجرای این بسته با مشکلات متعددی رو به رو است.

تناقض بسته بانک مرکزی با تصمیمات گذشته

وی توضیح داد: بانک مرکزی از یکسو گواهی سپرده ۲۰درصد اعلام می کند  در صورتی که  بانک ها مکلف هستند وام با سود ۱۸درصد ارائه دهند، این تناقض رفتاری است، می خواهیم جایی را درست کنیم، ۱۰۰ جای دیگر را تخریب می کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: بنابراین به نظر بسته بانک مرکزی برای کاهش التهاب بازار ارز  نیازمند اصلاحات است، اینکه بانک مرکزی در قالب فرمولی می خواهد تصمیمات حوزه بازار ارز را مدیریت کند موضوع خوبی است اما اقدامات بانک مرکزی مثل موضوع بحث ارائه گواهی سپرده ۲۰ درصد با سایر موارد دیگر تناقض دارد.

پورابراهیمی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه مدیریت بازار ارز نیازمند کار کارشناسی بیشتر است اظهارداشت: در حوزه اقتصادی کشور نباید فقط برای یک مولفه افتصادی تصمیم گیری کرد و مولفه های دیگر را نادیده گرفت این کار به صلاح کشور نیست.

وی تاکید کرد: اقدامات بانک مرکزی باید تحولات پایه ای پیدا کند با این وضعیت امکان سیاست گذاری برای مدیریت بازار ارز وجود ندارد.

پیشنهاد پورابراهیمی برای مدیریت بازار ارز

این نماینده مجلس با بیان اینکه کاهش حدود ۳۰۰ تومان قیمت ارز به دلیل ورود بانک مرکزی به این بازار بوده است، گفت:  اما اینکه واقعیت بازار را که می توانیم با مکانیزم های ساختاری اراده کنیم و براساس آن تصمیم بگیریم، متفاوت از اقدامات موردی بانک مرکزی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برای اداره بازار ارز پیشنهاداتی ارائه داد و بیان داشت: باید سپرده ارزی را فعال کنیم، ، منابع ارزی برگردانده شود، بخشی ازمنابع که از کشور خارج شده یا خارج از نظام بانکی نگهداری می شود باید به سیستم برگردانده شود همه باید چارچوب مشخص صورت گیرد تا بازار ارز قابل مدیریت شود.

وی تاکید کرد: ساماندهی صرافی ها یکی از موضوعاتی است که باید به آن بپردازیم، نابسامانی در صرافی های کشور بر عهده چه کسی است؟ بانک مرکزی چه کاری می کند؟ همه این سوالاتی است که باید پاسخ داده شود.

نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با کرباسیان و سیف

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رئیس مجلس به این کمیسیون در خصوص ارائه پیشنهاداتی برای بازار ارز ماموریت داده بود، گفت: در نظر داریم ظرف همین هفته جلسه مشترکی با وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی داشته باشیم و گزارش آن را به صحن علنی ارسال می کنیم./

ثبت دیدگاه

ثبت