رییس سازمان بورس: شرط بازگشایی نمادهای متوقف بانکی شفافیت است

  • ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
  • 1035

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: رییس سازمان بورس اعلام کرد : در پایان سال ۹۶ نماد ۳ بانک که برای سرمایه‌گذاران مهم‌ بود، باز شد و در حال حاضر نماد متوقف شده دو بانک باقی مانده با اخذ صورت های مالی و شفاف شدن آن ها بزودی باز می شود.

به گزارش بانک مردم، شاپور محمدی امروز در حاشیه مراسم آغاز بهره‌برداری از شش سامانه و خدمات الکترونیکی که صبح امروز با حضور وزیر اقتصاد در محل این وزارتخانه برگزار شد، در رابطه با تامین مالی پروژه‌های نفتی اظهارداشت: سازمان بورس با وزارت نفت در این خصوص بیش از یک سال و نیم برای انتشار اوراق مذاکره کرده و این موضوع در حال عملیاتی شدن است.

عرضه نفت خام در بورس انرژی

وی افزود: در خصوص عرضه محصولات نفتی و حتی نفت خام در بورس انرژی هم کارهای خوبی انجام گرفته که خوشبختانه در فاز اجرایی برخی مشتقات و فرآورده‌های نفتی در حال عرضه هستند و عموم می‌توانند از اوراقی که مربوط به سلف محصولات نفتی است، برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی استفاده کند.

 تامین مالی پروژه‌ها

وی همچنین درباره تامین مالی پروژه‌هایی که با بازگشت تحریم‌ها به مشکل خورده‌اند، گفت: سازمان بورس با توجه به ابزارهای مختلفی مانند اوراق مشارکت، جعاله، اجاره، وکالت و ... که در اختیار دارد، این امکان را دارد که هر نوع تامین مالی را انجام دهد. اما مهم‌ترین چیزی که در تامین مالی باید مورد توجه قرار گیرد، نرخ تامین مالی است که با افزایش یک تا دو درصد می‌توان برای جذب سرمایه از جامعه جذابیت ایجاد کرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: این کار کمک می‌کند که مردم به صورت واقعی در اقتصاد مشارکت داشته باشند و از منابعی که با رشد احتمالی قیمت نفت ایجاد می‌شود، در سرمایه‌گذاری خود استفاده کنند. اما از طرفی وزارت نفت نیز باید ارزان‌ترین نرخ را در تامین مالی انتخاب کند بنابراین این امکان وجود دارد که نقطه‌ای مورد توافق طرفین که جذابیت هم داشته باشد، در نظر گرفته شود.

اتفاق تاریخی

محمدی در ادامه درباره موضوع نمادهای بسته در بورس اظهارداشت: موضوعی که یک مسئله تاریخی در کشور ما بود و حتی یک سال و نیم پیش به حدود ۷۰ نماد بسته رسیده بودیم، برای همیشه حل شد و در حال حاضر تعداد نمادهای بسته در بورس و فرابورس در مجموع کمتر از ۱۵ عدد است.

وی ادامه داد: البته نمادهایی را نمادهای بسته بنامیم که بیش از ۱۰ روز بسته باشند چرا که بسیاری از شرکت‌ها ممکن است به دلیل مسائلی چون تشکیل مجمع یا تحولات مدیریتی در مدت‌های کوتاهی کمتر از ۱۰ روز بسته و دوباره باز شوند؛ بنابراین زمانی که صحبت از نماد بسته می‌کنیم، باید شرکت‌هایی را در نظر داشته باشیم که مشکلات حقوقی یا تحولات شرکتی دارند.

بازگشایی نمادها

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در حال حاضر نماد اکثر بانک‌ها باز شده، گفت: در پایان سال ۱۳۹۶ سه نماد بانکی که برای سرمایه‌گذاران بسیار مهم‌ بود، باز شد و امیدواریم یک یا دو بانک باقی مانده که نماد آنها هنوز بسته است، با اخذ صورت های مالی از این بانک‌ها بزودی باز شود. همچنین در مورد سایر نمادها هم که مشکلات حقوقی و قضایی دارند، پیگیری‌ها در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم مشکل آنها را نیز به زودی حل کنیم.

ثبت دیدگاه

ثبت