یک مدیر بانکی: بانک بدون شعبه، هدف مطلوبی نیست / نگاهی به چالشهای موجود در مسیر بانکها به سمت تحول شعب
- ۱۴ آبان ۱۳۹۷
- 5649
پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: زمزمههای تحول شعب حدود ۱۵ سالی است که در صنعت بانکی کشور شروع شده و در سالهای اخیر نیز این موضوع بسیار جدی شده است. در گفتوگویی با علیرضا لگزایی به این مساله پرداختیم که آیا بانکهای کشور باید به فکر حذف شعب خود یا کاهش آن باشند یا خیر و در مسیر حرکت به سمت تحول شعب، با چه چالشهایی روبهرو هستندبه گزارش بانک مردم، ماهنامه عصر تراکنش نوشت: علیرضا لگزایی که از مدیران تاثیرگذار نظام بانکی کشور است، تجربهای ۳۰ساله در نظام بانکی کشور دارد. او اکنون قائممقام و عضو هیاتمدیره بانک ملت و یکی از صاحبنظران در زمینه تحول شعب است. با او درباره آینده شعب بانکی و اینکه آیا میتوان آنها را از صفحه روزگار حذف کرد، صحبت کردیم و به بررسی عواملی پرداختیم که مانع از ایجاد این تحول در شعب بانکی کشور میشوند.گفتوگوی ما با لگزایی با بانکهای بدون شعبه (No branch) که نمونههایی از آن همین حالا هم در دنیا وجود دارند، شروع شد. او که معتقد است مفهوم شعبه به مدل کسبوکار هر بانکی وابسته است، میگوید در ایران نیز مدل کسبوکاری بانک مجازی آرین بهصورت بدون شعبه بود و بانک خاورمیانه نیز با همین دیدگاه شکل گرفت، اما بعد از مدتی متوجه شد که از لحاظ رفتارشناسی و موقعیت فرهنگی کشور، به تعداد محدودی شعبه نیاز دارد، بنابراین بانک خاورمیانه شروع به راهاندازی شعبه بانکی کرد و در حال حاضر بیش از ۱۰ شعبه در کشور دارد.بعضی میگویند شعبه اصلا قابل حذف نیست؛ گزارهای که لگزایی کاملا با آن مخالف است و آن را صحیح نمیداند: «درباره آینده بانکهای دارای شعبه که از بدو تاسیس با مدل کسبوکاری شبکه شعب طراحی شدهاند و در حال فعالیت هستند، باید بگویم ضرورتی ندارد که شعبه این بانکها حذف شوند؛ یعنی به عقیده بنده شعب قابل حذف هستند، اما بهتر است حذف نشوند؛ چراکه بانکی که با چندین شعبه شروع به فعالیت کرده، به دلایل مختلف حذف شعب آن کار آسانی نیست؛ البته که ممکن است به بانکی بدون شعبه تبدیل شود و از لحاظ تئوریک نیز این امر شدنی است، اما سخت است.»