تعریف بلاک چین و تکنولوژی دفتر کل توزیع شده

  • ۲۰ آذر ۱۳۹۷
  • 4924

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: کلمات بلاکچین  (blockchain) و technology distributed logger برای عموم مردم یک معنی و مفهوم هست اما فقط عده کمی می توانند تفاوت بین آن ها را متوجه شوند . اما DLT با blockchain برابر نیست اگر چه وجه مشترک بسیاری دارند .

تعریف تکنولوژی دفتر کل توزیع شده

اصطلاح Distributed ledger technology یا DLT یک تعریف وسیع از پایگاه داده غیر متمرکز است که توسط شرکت کنندگان مختلف در شبکه کنترل می شود و در دستگاه های مختلف گسترش می یابد. به جای نگهداری داده های متمرکز، DLT از رایانه های مستقل (گره ها) برای ضبط، به اشتراک گذاری و همگام سازی معاملات استفاده می کند. هر گره در آن یک کپی از کل کتاب را نگه داری می کند .

یک سربرگ را می توان در بین همه کاربران توزیع کرد، بنابراین دیگر نیازی به کنترل شخص ثالث ندارید. هیچ مقام مرکزی وجود ندارد گره ها به طور مستقل ساختن و به روز کردن و ضبط کردن تراکنش ها و بلاک ها را انجام می دهند. تنها هنگامی که گره ها بر روی یک موضوع جدید به توافق برسند می توان آن را در شبکه اعمال کرد . به همین دلیل است که سیستم های غیرمتمرکز مبتنی بر DLT برای حمله بسیار سخت تر است . برای رسیدن به هدف به همه این نسخه ها باید همزمان حمله صورت گیرد . علاوه بر این، چون هر تراکنش برای هر شرکت کننده کاملا شفاف است، برای یک هکر تقریبا غیرممکن است که تغییرات مخرب ایجاد کند.

انواع مختلف DLT با مدل های مختلف کنترل و دسترسی وجود دارند. این برنامه ها اپن سورس هستند ، و تنها به افراد اجازه می دهند که برنامه های جدیدی به آن اضافه کنند و نمی توانند در اصل آن دخل و تصرفی کنند .

مزایای تکنولوژی دفتر کل توزیع شده چیست ؟ دیگر روش های مدیریت داده معمولا شامل سیستم های بزرگ و دقیق متمرکز IT می باشد. اما چنین سیستم هایی برای حملات اینترنتی آسیب پذیر هستند و داده های آنها اغلب با یکدیگر هماهنگ نیستند . با DLT شما همیشه می توانید اطمینان حاصل کنید که تمام نسخه های پایگاه داده با یکدیگر متفاوت هستند و هیچکس نمی تواند تغییرات غیر مجاز در آنها ایجاد کند. استفاده از دفتر کل توزیع شده می تواند از تقلب ها جلوگیری کند و هزینه کل روند را کاهش دهد.

تعریف بلاک چین , تفاوت کجاست ؟

بلاک چین یکی از انواع DLT می باشد , با مجموعه ای از ویژگی های خاص . مانند DLT یک پایگاه مشترک غیرمتمرکز است . مانند DLT اطلاعات را در مکان های مختلف نگه داری می کند و نزد میزبان های مختلف به اشتراک می گذارد , اما ساختار بلاک چین موجب می گردد که بلاک چین از سایر DLT ها متمایز گردد .

در حالی که دفتر کل توزیع شده در اصطلاح یک چتر است بلاک چین فقط یک زیرشاخه است و این یعنی هر بلاکچینی خود یک DLT می باشد ولی هرDLT یک بلاک چین نیست . اما بلاک چین محبوب ترین دفتر کل توزیع شده است زیرا تکنولوژِی پشت سر بیت کوین است . تقریبا تمام جامعه رمزنگاری و ارزهای دیجیتال واژه بلاک چین را زودتر از DLT آموخته است و از همان ابتدا پنداشته که این دو واژه مترادف هستند و یا نهایتا اینکه DLT یک بخشی از بلاک چین است . البته این یک اشتباه رایج است و به دلیل موفقیت یک محصول کل چتر را به خطر میاندازد .

برای تعریف بلاک چین , در ابتدا باید تمایز آن را از DLT اصلی پیدا کنیم . این تفاوت شامل نحوه سازماندهی اطلاعات است . هنگامی که بلاک ها دسته بندی می شود هر یک از بلاک ها توسط یک امضای دیجیتال , رمزنگاری شده (هش) و سپس به زنجیر بلاک ها متصل می گردد و این زنجیر یک لیست پیوسته از اطلاعات می باشد که ساختار فقط اجازه اضافه شدن اطلاعات به آن را می دهد . برگشت ناپذیری یکی از ویژگی های بلاک چین هست و بعد از آن دیگر قابل تغییر نیست . اپن سورس یا متن باز بودن بلاک چین از دیگر ویژگی های آن هست . هر کاربر می توان اطلاعاتی را به آن اضافه کند یا یک بلاک را بخواند یا یک گره به آن اضافه کند . همه ی بلاک چین نمونه ای ازDLT ها هستند .

آینده DLT

کارشناسان بر این عقیده اند که تکنولوژی دفتر کل توزیع شده (مدل های بلاک چینی و مدل های غیر بلاک چینی) دارای پتانسیل بزرگی برای یک انقلاب در بخش امور مالی هست . دولت ها و ساختار تجارت در حال گسترش DLT ها در سیستم خود هستند . موسسات دولتی می توانند خدمات و پروسه های خود را (مانند جمع آوری مالیات، صدور گذرنامه، ثبت پرونده های زمین و حتی رای دهی) را خصوصی و سریع، ارزان و کارآمد کنند. برای مثال، دولت استونی، از یک زیرساخت امضای بیسیم (KSI) مبتنی بر DLT استفاده میکند که شامل ثبت الکترونیکی تجارت، e-Tax و دیگر خدمات دیجیتال است.  جامعه کسب و کار از مزایای متعدد این فن آوری نیز استفاده می کند و در اینجا می توان آن را برای نتیجه گیری جدید پرداخت، هویت آنلاین نوآورانه، تجارت سهام، خدمات وفاداری و پاداش استفاده کرد. DLT می تواند به طور کامل این امکانات را با جایگزینی کردن فرآیندهای دستی، ایجاد کارآیی و ارائه نوع جدید اعتمادسازی به بسیاری از خدمات پیوند بزند . چند نمونه از این خدمات در این جا بیان می شود :

قراردادهای هوشمند زمانی اجرایی می گردند که شرایط و مفاد قرارداد اغنا گردد . قرارداد هوشمند نیاز به واسطه را از بین می برد و تنها شرکت کنندگان درگیر آن هستند . مشهورترین پلتفرمی که قرارداد هوشمند را اجرا می کند پروژه اتریوم مبتنی بر بلاک چین است .

پرداخت های همکار به همکار یا (peer-to-peer) گام عظیمی در جهت یک اقتصاد غیرمتمرکز است : ایجاد امکان معامله بین طرفین بدون هزینه .

بازرگانی سهام. دفتر کل توزیع شده می تواند لحظات خرید را به صورت همزمان ثبت کند . علاوه بر این، واسطه ها به طور کامل از روند حذف می شوند.

دفتر کل توزیع شده ایجاد کننده راهی برای تایید و صحت زمان و مکان یک خرید .

Neighbourhood Micro grids یا شبکه های کوچک محلی , در حالی که پانل های خورشیدی بیش از انرژی دریافت می کنند شبکه های مبتنی برDLT به صورت خودکار بر توزیع آن نطارت می کنند .

احراز هویت و روشهای پیشرفته برای تأیید هویت و دیجیتالی کردن مدارک شخصی . DLT می تواند تکنولوژی KYC یا KNOW YOUR CUSTOMER را بهبود بخشد که برای شناسایی مشتریان کسب و کار مهم است .

منبع : https://coinextend.com/blog/

ثبت دیدگاه

ثبت