استفاده از رمز یکبار مصرف از امروز به صورت اختیاری

  • ۱ خرداد ۱۳۹۸
  • 6947

کارت اعتباری

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: رمز یکبار مصرف از امروز اول خرداد ماه به صورت انتخابی و اختیاری در دسترس مشتریان بانک‌ها قرار می‌گیرد و مشتریان می‌توانند از آن استفاده کنند.

به گزارش بانک مردم به نقل از ایبِنا، بر اساس برنامه ریزی‌ها قرار بود بانک‌ها از اول خردادماه ۹۸ رمز دوم ثابت را حذف کرده تا با جایگزینی رمز یکبارمصرف مقابله جدی با برداشت‌های غیرمجاز صورت گیرد اما به دلیل عدم آمادگی برخی از بانک‌ها بانک مرکزی اعلام کرد استفاده از رمز دوم ایستا از امروز برای تراکنش‌های کمتر از ۵۰۰ هزار تومان در صورت پذیرش مسئولیت سوءاستفاده‌ها و جبران خسارت توسط بانک مجاز است.بر همین اساس بانک‌هایی که زیرساخت اجرای طرح رمز  دوم یکبار مصرف را ندارند می‌توانند کماکان از رمزهای ایستا استفاده کنند اما در صورتی که مشکلی برای امنیت این تراکنش‌ها به وجود آید، بانک موظف است جبران خسارت کند.رمز یکبار مصرف به منظور  افزایش ضریب اطمینان در انجام تراکنش‌های مبتنی بر کارت و همچنین حسب تاکید بانک مرکزی و پلیس فتا مبنی بر استفاده از رمز دوم یکبار مصرف در دستور کار قرار گرفت و مشتریان بانک‌ها می‌توانند با مراجعه به وب سایت بانک‌ها یا حضور در شعب نسبت به فعالسازی و استفاده از رمز یک بار مصرف اقدام کنند.

با OTP(رمز یکبار مصرف) آشنا شوید

در مقابل رمز ثابت، رمز یکبارمصرف One Time Password یا OTP قرار دارد که به معنای کلمه رمزی است که فقط یکبار می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر جلوگیری از فیشینگ با استفاده از این رمز یکبارمصرف جلوی برداشت از طریق کیلاگرها (نرم‌افزارهایی که کلیدهای فشرده‌شده روی صفحه‌کلید را ذخیره می‌کند) را هم می‌توان گرفت.بانک‌ها در واقع باید به‌ وسیله ابزارهایی که در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند تا خردادماه ۹۸ امکان استفاده از رمز دوم را فراهم کنند. پیش‌ از این برخی بانک‌ها از توکن که دستگاهی جداگانه برای تولید رمز بود، استفاده می‌کردند اما با گسترش تلفن‌های همراه در کشورهای مختلف جهان این کار به‌ وسیله اپلیکیشن‌ها صورت می‌گیرد. بانک‌ها باید در اپلیکیشن‌های موبایل خود یا با اپلیکیشن جداگانه امکان استفاده از رمز دوم را فراهم کنند.

ثبت دیدگاه

ثبت