چگونه وام مشاغل خانگی بگیریم؟

  • ۱ مرداد ۱۴۰۳
  • 213

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: توجه به مشاغل خانگی و کارآفرینی خانگی یکی از زیرمجموعه‌ های مهم حوزه تولید و کارآفرینی به شمار می‌رود که بیشتر افراد فعال در آن را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش بانک مردم و به نقل از بنکر، میزان پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی برای مشاغل مستقل و فردی ۱۵۰ میلیون تومان و مشاغل خانگی پشتیبان تا ۴ میلیارد تومان است که با نرخ سود ۴ درصد پرداخت می‌شود.

نشانی ثبت نام

متقاضیان مشاغل خانگی لازم است به نشانی www.mcls.gov.ir (،‌ متناسب با نوع فعالیت مورد نظر خود یکی از فرم های ثبت نام (مستقل – تحت پوشش – پشتیبان ) را تکمیل نمایند .

فرمهای تکمیلی توسط دستگاه اجرائی ذیربط بررسی شده و در صورت تائید طرح در دستگاه اجرائی ، پرونده متقاضی به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال و مجوز مربوطه صادر خواهد شد.

در مورد متقاضیان معرفی شده از سازمان بهزیستی ، پس از تایید طرح در دستگاه اجرایی ذیربط مجوز جهت تایید نهایی به سازمان بهزیستی ارسال می گردد.

شرایط پرداخت وام اشتغالزایی را در سال ۱۴۰۳ ابلاغ و تأکید کرده بود:

  • سقف فردی تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی به ۱۵۰۰ میلیون ریال
  • سقف کارفرمایی به ازای بکارگیری تعداد افراد مددجو متناسب با سقف فردی حداکثر تا ۴۰۰۰۰ میلیون ریال
  • مدت بازپرداخت تسهیلات موصوف ۷ سال می باشد.

همچنین، سقف فردی تسهیلات برای رسته‌های اعلامی مدنظر دستگاه‌های ذی‌نفع:

  • در صورت تایید رسته های شغلی توسط کمیسیون های پولی و اعتباری بانک مرکزی ۳۰۰۰ میلیون ریال
  • سقف جمعی این رسته‌ها ۴۰ درصد از کل منابع اختصاص یافته به دستگاه تعیین شود.

با توجه به تحولات عظیم در حوزه فناوری‌ اطلاعات در دنیا و شناسایی مشاغل جدید، امکان اشتغال خانگی در زمینه‌های متعدد IT فراهم شده است و افراد می‌توانند در محیط خانه و با استفاده از تجهیزاتی همچون تبلت و رایانه به انجام کسب و کارهای متعدد در این حوزه بپردازند و حتی محصولات و دستافریدهای خود را از طریق اینترنت و در بستر فضای مجازی به فروش برسانند.

تا قبل از دولت سیزدهم تعداد رشته‌های مشاغل خانگی حدود ۳۸۰ رشته بود که در سه سال گذشته به بیش از ۵۳۰ رشته رسید و مقرر شد ۱۰۰ رشته دیگر نیز به آنها افزوده شود.

هم اکنون متقاضیان راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی می‌توانند در رشته‌های مصوب مشاغل خانگی در رشته‌های صنایع دستی، فرهنگی و هنری، امور تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی، تولیدات گیاهی و کشاورزی به فعالیت بپردازند.

به منظور تسهیل صدور مجوز کسب وکار خانگی رشته‌های مشاغل خانگی به دو گروه ثبت محور و مجوز محور تقسیم شده‌اند که در سامانه مذکور برای عموم مردم قابل مشاهده است.

پیش از این رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی سقف پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی برای مشاغل مستقل را تا ۱۵۰ میلیون تومان و مشاغل پشتیبان را به ازای به‌ کارگیری تا ۴۰ نفر، ۴ میلیارد تومان اعلام کرده بود.

ثبت دیدگاه

ثبت