نظر سخنگوی قوه قضاییه درباره موسسه اعتباری «کاسپین»: بانک مرکزی باید نظارت کند/ ثامن الحجج مجوز نداشت

  • ۲۱ دی ۱۳۹۵
  • 4424

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: سخنگوی قوه قضاییه از تشکیل پرونده‌ای در رابطه با موسسه اعتباری کاسپین خبر داد.
به گزارش بانک مردم ایسنا نوشت:حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای موسسه اعتباری کاسپین که اخیرا مردم برای دریافت پول های خود با مشکل مواجه شده اند، پرونده ای تشکیل شده است؟ گفت: پرونده ای در این خصوص تشکیل شده است. ما بانک اعم از خصوصی و دولتی، موسسه اعتباری و شرکت تعاونی داریم. مواردی که در این زمینه مطرح می شود  موسسه نیستند بلکه تعاونی اعتباری هستند که مجوز آن‌ها را بانک مرکزی نمی دهد. این شرکت های تعاونی اعتباری حق گرفتن سپرده و دادن تسهیلات به مردم را ندارد. این اقدامات کارهای بانکی است و باید تحت نظر بانک اقدامات لازم انجام شود.وی افزود:‌ در خصوص این موسسه نیز پرونده‌ای تشکیل شده است. این پرونده هم مردم و هم قوه قضاییه را سخت گرفتار می‌کند. دولت مجوز شرکت تعاونی اعتباری را می‌دهد و باید نظارت کامل داشته باشد.محسنی‌اژه‌ای با اشاره به موسسه ثامن الحجج ادامه داد: در خصوص موسسه ثامن الحجج باید بگویم که این موسسه مجوز لازم را نگرفته بود، یعنی یک شرکت تعاونی اعتباری بود و به عنوان شرکت تعاونی محسوب می‌شد و ۵۰۰ شعبه داشت و میلیون‌ها نفر سپرده گذاشته بودند که به ۱۲ الی ۱۳ هزار میلیارد می‌رسید، البته در این پرونده هنوز مردم گرفتار هستند.خبرگزاری قوه قضاییه چه نوشت؟

حجت الاسلام المسلمین محسنی اژه ای در رابطه با آخرین وضعیت پرونده یک موسسه مالی و اعتباری اظهار کرد: در رابطه با این موضوع پرونده ای تشکیل شده است.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: ما یک بانک داریم که شامل بانک خصوصی و دولتی می شود. یک موسسه اعتباری و یک شرکت تعاونی اعتبار هم داریم. بسیاری از اینها حتی موسسه هم نیستند و تعاونی اعتبار هستند. مجوز تعاونی های اعتبار از سوی بانک مرکزی صادر نمی شود؛ ولی موسسه مالی اعتباری از بانک مرکزی مجوز می گیرد.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: بعضی از این شرکتهای تعاونی اعتبار اصلا حق گرفتن سپرده از مردم و دادن تسهیلات را ندارند. البته درست است که مجوز اینها از سوی بانک مرکزی صادر نمی شود، اما بانک مرکزی باید در این زمینه دخالت کند؛ چرا که اینها کار پولی بانکی انجام می دهند و از مردم سپرده گرفته و به آنها تسهیلات می دهند.

وی بیان داشت: در رابطه با این موسسه نیز پرونده تشکیل شده و از پرونده هایی است که هم مردم و هم قوه قضائیه گرفتار آن هستند و امیدواریم بانک مرکزی و بانکها و دولت کاری کنند که از این دست پرونده ها در آینده نداشته باشیم. یعنی وقتی می بینند یک شرکت تعاونیِ اعتبار کار خلاف انجام می دهد، به این موضوع ورود کنند. دولت در ابتدا نباید به اینها مجوز بدهد و اگر هم داد باید نظارت کند. بانک مرکزی وقتی می بیند این موسسات و یا این تعاونی های اعتبار کار پولی بانکی انجام می دهند، باید دخالت کند. البته در حال حاضر هماهنگی خوبی بین قوه قضائیه و بانک مرکزی وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین اژه ای بیان داشت: البته بانک مرکزی در مقطعی برای ساماندهی تعاونی های اعتبار عنوان کرد که اگر شرایطش دارید، با هم ادغام شده و بانک تشکیل دهید و اگر شرایط آن وجود ندارد، یک موسسه مالی اعتباری تشکیل دهید، قدم هایی نیز در این زمینه برداشته شد؛ ولی مثل تعاونی اعتبار ثامن به موسسه تبدیل نشدند.

وی ادامه داد: تعاونی اعتبار ثامن هنوز مجوز موسسه بودن را هم نگرفته است. در واقع یک شرکت تعاونی اعتبار بوده؛ درخواست کرده بوده؛ ولی هنوز درخواست آن به مجوز نرسیده بود و حدود ۵۰۰ شعبه داشت و سپرده های زیادی از مردم گرفته بود. البته در این پرونده قوه قضائیه، بانک مرکزی و وزارت اطلاعات کمک های زیادی کردند و بحمدالله خیلی خوب پیش رفت؛ ولی هنوز هم مردم گرفتار هستند.
سخنگوی قوه قضائیه با انتقاد از طمع برخی افراد در سپرده گذاری در این موسسات با هدف اخذ سود بالا ادامه داد: برخی بدون اینکه سئوال کنند که چرا این موسسات سود بالا می دهند، در آنها سپرده گذاری کردند و حالا گرفتار شده اند.

ثبت دیدگاه

ثبت