تبلیغات
میزان سود سپرده قانونی
موضوعدرصد
روزشمار8
کوتاه مدت11
سالیانه15
بیش از یکسالممنوع
دیدنی ها
آخرین اخبار پربازدید ها مهمترین ها
کد خبر : 167358 تاریخ انتشار : 27 تیر 1400

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: با شیوع موج پنجم کرونا بانک‌ها به عنوان یکی از مکان‌هایی که با زندگی روزمره انسان‌ها گره خورده است و تجمع بسیاری در آن صورت می‌گیرد باید کنترل شود و بانکداری الکترونیک می‌تواند حضور مشتریان در شعب بانک‌ها را به حداقل برساند.

به گزارش بانک مردم و به نقل از اقتصادآنلاین، طی دهه‌های گذشته با ظهور اینترنت استفاده سیستم بانکی از فناوری ارتباط بین این سیستم و مشتریان و همچنین فعالیت‌های و ارتباطات درون بانکی بسیار آسان‌تر از گذشته شده است و در همین راستا این روزها اصطلاح بانکداری دیجیتال یا الکترونیک را بسیار می‌شنویم.

بانکداری الکترونیک به معنای الکترونیکی کردن کامل بانک‌‌ها و تمام فعالیت‌‌ها، برنامه‌‌ها و کارکردهای آن است. از جمله مزایای بانکداری الکترونیک می‌توان به افزایش سرعت، صرفه‌جویی در زمان، کاهش هزینه‌ خدمات، افزایش درآمد، بالا رفتن دقت کار و امکان بیشتر انطباق با قانون جدید را نام برد.

یکی از مهم‌ترین ارکان دستیابی به اقتصاد دیجیتال همین الکترونیکی کردن نظام بانکی است که نه تنها برای مشتریان بانک‌ها مزایای بسیاری دارد بلکه در درون نظام بانکی و ارتباط بانک‌ها با یکدیگر هم موثر است و همچنین امکان نظارت بر بانک‎ها را برای بانک‌مرکزی به عنوان نهاد ناظر تسهیل می‌کند.

بانکداری الکترونیک از استفاده از رایانه در شعب بانک‌ها آغاز شد و پس از استفاده از ATM و یا پوزهای بانکی به اینترنت بانک و امروزه موبایل بانک رسید که دیگر افراد بدون نیاز به حضور در شعبه می‌توانند از منزل خود یا از شهر و یا کشور دیگری، کارهای بانکی خود از جمله استعلام موجودی حساب و تراکنش‌ها و یا انتقال وجه را انجام دهند.

از ابتدای سال جاری با اجرایی شدن قانون جدید چک که ضمن سهولت و کاهش زمان، تخلف‌هایی همچون پولشویی و یا تعداد بالای چک‌های برگشتی را هم کاهش داد خواهیم دید که بستری برای استفاده از چک الکترونیک هم فراهم شده است تا روزی شاهد این باشیم که افراد برای استفاده از چک دیگر نیازی به مراجعه به شعبه نداشته باشند و تمام مراحل به صورت الکترونیک و غیرحضوری انجام شود.

بانکداری الکترونیک و کرونا

بنا به اعلام عمومی بانک ایران زمین؛ با شیوع کرونا از اواخر سال ۹۸، نیاز به الکترونیکی بودن نظام بانکداری کشور به شدت احساس شد. با ممنوعیت حضور مردم در اماکن عمومی و شروع قرنطینه بانک‌هایی که بستر الکترونیکی شدن را فراهم کرده بودند به آسانی توانستند خدمات خود را به قوت قبل به مشتریانشان ارائه دهند.

همچنین بسیاری از بانک‌های دیگر نیز فورا اقدام به آماده‌سازی بسترهای لازم کردند تا بتوانند در شرایط بی‌سابقه پیش آمده به حیات خودشان ادامه دهند و شاهد بودیم که این امکان وجود داشت که حتی برای افتتاح حساب هم نیازی به مراجعه به بانک وجود نداشته باشد و همه خدماتی که یک بانک ارائه می‌دهد از طریق گوشی موبایل هم قابل دسترسی باشد.

بانکداری مجازی بانک ایران زمین حافظ سلامت افراد

با توجه به نگرانی ها در ارتباط با موج پنجم کرونا و رشد آمارهای روزانه در کشور، شعب بانک یکی از مراکز تجمعی مردم است که در صورت رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی می تواند بستری برای شیوع کرونا باشد.

بانک ایران زمین یکی از بانک‌هایی است که پیش از این اقدامات گسترده و ارزنده‌ای در زمینه بانکداری الکترونیک انجام داده و این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده است که با آماده کردن زیرساخت‌های لازم و ارائه خدمات الکترونیکی سریع و آسان مشتریان را از مراجعه حضوری به شعب بی‌نیاز کند.

با استفاده از اینترنت بانک ایران زمین خدماتی از جمله خدمات سپرده، انتقال وجه داخلی، انتقال وجه بین‌بانکی، خدمات کارت و مدیریت چک و بسیاری از خدمات شعبه به صورت غیرحضوری و بدون محدودیت زمانی در کنار مشتریان خواهد بود.

همچنین دستگاه های خودگردان، اپلیکیشن همراه بانک و دستگاه های VTM از دیگر خدمات بانک ایران زمین برای بی نیازی مشتریان جهت مراجعه به شعب و دریافت خدمات غیرحضوری بانکداری هستند.

به گفته فرهاد اینالویی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در بانکداری دیجیتال ایجاد امنیت پیچیده است، چون فین‌تک‌ها واسطه بین مشتری و بانک هستند، امنیت وقتی در این فضا افزایش پیدا می‌کند که ابزارهای مانیتورینگ تقویت شود تا تراکنش‌ها به‌ویژه تراکنش‌های مالی تقویت شود.

همچنین داده‌محور بودن بانکداری دیجیتال کمک می‌کند که کلان داده‌ای از مشتری به سیستم بانکی داده شود و این کلان‌داده‌ها هستند که تشخیص می‌دهند چه تسهیلاتی می‌تواند در اختیار مشتری قرار گیرد.

بنابراین مشتریان بانک ایران زمین می‌توانند بدون مراجعه حضوری به شعب این بانک تمامی خدمات مورد نظر خود را با سرعت و کیفیتی بهتر دریافت کنند. امید است همه ما بتوانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کاهش ترددهای غیر ضروری در سطح شهر در جهت سلامت خود و هموطنان و قطع زنجیره کرونا تلاش کنیم.

Twitter Google+ Facebook
27 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :

پیاده سازی: مکعب، گرافیک : تربچه