معاون اول، رئیس کارگروه جدید ارز شد/ سهمیه ارزی فصلی می‌شود

  • ۲ تیر ۱۴۰۳
  • 162

پایگاه خبری تحلیلی بانک مردم: براساس اصلاحات انجام شده در آیین‌نامه قانون مقررات صادرات و واردات، از این پس سهمیه ارز وارداتی کالاها در کمیته‌ای متشکل از معاون اول، سازمان برنامه، بانک مرکزی، صمت، بهداشت و نفت تعیین خواهد شد و امکان ثبت سفارش بیشتر از سهمیه تعیین شده وجود ندارد.

به گزارش بانک مردم و به نقل از تسنیم، براساس مصوبه هیئت وزیران در خصوص اصلاح آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات که اخیراً به تصویب رسیده است، 4 تبصره به ماده 5 این آیین‌نامه الحاق شده است.

تبصره 3، کالاهایی که به صورت حمل یکسره واردات قطعی می‌شوند، تاریخ ورود کالا به کشور به جای تاریخ تخلیه، ملاک عمل اجرای این ماده خواهد بود.

تبصره 4، واردات قطعی کالاهایی که تا سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این تصویب نامه در اماکن گمرکی یا مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی تخلیه شده و یا از طریق حمل یکسره وارد کشور میشوند با ثبت سفارش پس از تخلیه کالا و یا پس از ورود به کشور در خصوص حمل یکسره نیز امکان پذیر است.

تبصره 5، واردات قطعی کالاهای موضوع مواد (79) (87) و (102) آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی با ثبت سفارش پس از تخلیه کالا و یا پس از ورود به کشور در خصوص حمل یکسره نیز با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط امکان پذیر است.

تغییر اساسی شیوه سهمیه‌بندی ارز وارداتی کالاها

تبصره 6، کارگروهی به ریاست معاون اول رییس جمهور و با عضویت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزرای صنعت معدن و تجارت جهاد کشاورزی ،بهداشت درمان و آموزش پزشکی امور اقتصادی و دارایی و نفت سقف منابع ارزی برای واردات کالا را به صورت فصلی تعیین و اعلام مینماید. این کارگروه متناسب با منابع ارزی مذکور سقفهای ثبت سفارش و ثبت آماری واردات کالا به کشور را نیز به تفکیک هر یک از وزارتخانه های صنعت معدن و تجارت جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی به صورت فصلی تعیین میکند. سقف‌های مذکور در سامانه جامع تجارت اعمال و به صورت سامانه ای (سیستمی) پایش (کنترل میشود و امکان صدور ثبت سفارش و ثبت آماری مازاد وجود نخواهد داشت.»

 با توجه به تبصره 6 که به ماده 5 آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات الحاق شده است، نحوه تصمیم‌گیری تخصیص ارز به کالاها تغییر کرده است.

ثبت دیدگاه

ثبت